SEKKI, som står för Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation, är en central komponent inom EU:s reglering för att öka transparensen och konsumentens skydd inom kreditsektorn. Denna standardiserade form av information syftar till att ge dig som låntagare en klar och överskådlig översikt över villkoren för en kredit, med målet att det ska vara så enkelt som möjligt för dig att fatta ett välgrundat beslut när du ska ingå i ett kreditavtal. I den här artikeln kommer vi prata om regelverket kring SEKKI, vad en SEKKI måste innehålla och guida dig till hur du hittar din långivares SEKKI och vad du bör hålla utkik efter.
Att läsa SEKKI är viktigt eftersom det ger en tydlig översikt över kostnaderna för lånet och dess olika villkor. Detta resulterar i sin tur att du är helt medveten om vad du ger dig in på, vilket minskar risken för oväntade överraskningar längre fram som gör att du kan spara pengar. Vi kommer att gå igenom mer i detalj vad en SEKKI ska innehålla senare i inlägget.
Långivare är skyldiga att tillhandahålla en SEKKI till sina kunder. De flesta långivare kommer att ha länkar till SEKKI på sina webbplatser. Om du är osäker på var du kan hitta SEKKI för en specifik kredit kan det enklaste sättet vara att använda en sökmotor och söka efter namnet på långivaren och sen skriva SEKKI efteråt.
Ett exempel hade kunnat vara "Lumify SEKKI" för att hitta Lumifys SEKKI-dokument.
Det är viktigt att se till att den SEKKI du hittar är aktuell, eftersom informationen kan ändras över tid. Ibland kan långivare behålla länkar till äldre versioner av SEKKI, så se till att du klickar på den senaste versionen av dokumentet.
I enlighet med de regler som fastställts av Europeiska bankmyndigheten (EBA) är kreditgivare inom EU skyldiga att tillhandahålla SEKKI-information till låntagare. Detta gäller för de flesta konsumentkrediter och utgör en viktig del av att skydda konsumenternas intressen. Kravet på att tillhandahålla SEKKI gäller dock inte för fakturakrediter, vissa räntefria kontokrediter eller värdepapperskrediter. Finansinspektionen är ansvarig för att säkerställa att kreditgivare uppfyller dessa krav.
SEKKI-standarden är reglerad inom EU och utgör en viktig del av att förenkla konsumentkreditmarknaden. Själva blanketten är uppbyggd enligt en förutbestämd mall och måste inkludera flera viktiga uppgifter som hjälper låntagare att förstå villkoren för krediten.
Här är en lista över de sju huvuduppgifterna som måste finnas med i SEKKI:
Långivaren måste ange vad det är för typ av kredit, exempelvis en högkostnadskredit. De måste även ange hur mycket det går att låna och ange den totala kostnad för ett representativt lån, det vill säga summan av det samlade kreditbeloppet och den samlade kreditkostnaden.
Detta inkluderar den årliga räntan på krediten och andra kostnader som kan vara relaterade till räntan. Även information om dröjsmålsränta måste finnas med. I blanketten ska det framgå både vad den nominella och den effektiva räntan är.
Merkostnader på lån innefattar eventuella avgifter, såsom uppläggningsavgifter, administrativa avgifter och försäkringsavgifter. Om du ansöker om en kontokredit ska det även stå vad det kostar att göra ett uttag.
I SEKKI måste det klargöras om krediten inkluderar andra tjänster, som försäkringar, och i så fall vad dessa tjänster innebär. Det måste även stå om du måste ingå i ett separat avtal i samband med att du tecknar ett lån.
Här ska det finnas information om konsumentens rätt att ångra avtalet inom en viss tidsram.
Det ska stå om kreditgivaren tillåter konsumenten att betala av krediten i förtid, och ifall detta sker utan extra kostnader eller ifall det tillkommer någon avgift.
En SEKKI kan ibland se komplicerad ut, men det finns några viktiga delar som du som konsument alltid bör vara uppmärksam på. Om du inte vill läsa igenom hela blanketten har vi här tagit ut de viktigaste delarna som du alltid bör dubbelkolla:
Kolla noggrant på den årliga räntesatsen och alla avgifter som krediten kan medföra. Detta hjälper dig att förstå den totala kostnaden för krediten. Ofta har långivare ett räntespann, vilket innebär att du kanske inte får samma ränta som den exempelränta som används i deras räkneexempel. Det är därför extra viktigt att du tittar på hur mycket du måste betala i månaden baserat på den individuella ränta du har fått. Prata med din långivare och be dem presentera ett räkneexempel åt dig.
Ta reda på hur ångerrätten fungerar för ditt avtal. Om du går till en bank och tecknar ett lån är det inte säkert att du har någon ångerrätt, men om du tecknar lånet online räknas lånet som ett distansavtal, vilket innebär att du per automatik har 14 dagars ångerrätt. Oavsett fall ska du alltid få tillbaka de avgifter du har betalat, men ofta måste du betala ränta för den period du haft lånet, fram till den dag då du ångrat det.
Titta på hur hög dröjsmålsränta är och hur hög påminnelseavgift lånet har. Många tänker att de kommer betala alla räkningar i tid och därför inte behöver titta på detta, men även den bäste kan missa att betala en räkning.
Genom att använda SEKKI som ett verktyg kan du bättre förstå villkoren för din kredit. Ifall du funderar på att teckna ett lån är det helt klart värt din tid att gå igenom långivarens SEKKI för att se till så att det de erbjuder stämmer överens med det som du fått till dig via deras marknadsföring.
Avslutningsvis kan det vara värt att notera att SEKKI är en viktig del av EU:s ansträngningar för att öka skyddet och medvetenheten för konsumenter som tar krediter. Det ger dig som låntagare den information du behöver för att fatta informerade beslut och undvika oväntade kostnader. Genom att följa SEKKI-riktlinjerna strävar EU mot en mer öppen och rättvis kreditmarknad.
Få tips, erbjudanden och mycket mer direkt på mailen.
Genom att registrera dig accepterar du vår integritetspolicy.