Hur skapar man en affärsplan? En guide av Kreditium

Har du en idé till ett företag men har svårt att se hur du ska börja? Kanske har du redan utvecklat en produkt, sålt litegrann på webben och letar nu efter nästa steg framåt för din verksamhet? Alla vägar mot ett framgångsrikt företag startar åtminstone från samma plats: med en väl genomarbetad affärsplan. På den här sidan kommer du kan läsa om hur du skapar en affärsplan, vad den bör innehålla och varför den är så viktig för allt från att nå företagets mål till att få finansiering från långivare.

Vad är en affärsplan? 

En affärsplan är ett dokument som beskriver en företagsidé, hur företaget ska drivas, och hur det ska nå sina mål. Den fungerar som en karta som vägleder företagets utveckling och verksamhet. En affärsplan innehåller vanligtvis information om affärsidén, marknaden, konkurrenter, målgrupp, marknadsföringsstrategier, ekonomiska prognoser och finansieringsbehov.

Anledningen till att skapa en affärsplan är att skapa en tydlig struktur för företagets strategi och riktning, samt för att ha underlag för ledningen när de ska fatta beslut som är viktiga för företagets framtid. 

Behöver du en gratis mall för att planera din affärsplan? Almi har en mall som du kan få genom att ange dina kontaktuppgifter. Du kan klicka här för att få den.

Att skapa en affärsplan - steg för steg-guide

För att göra skapandet av en affärsplan så konkret som möjligt har vi tagit fram de viktigaste fem stegen som du behöver följa. Genom att följa dessa steg har du kommit en lång bit på vägen att skapa en framgångsrik affärsplan.

Beskriv affärsidén

En affärsplan ska tydligt presentera affärsidén, som utgör grunden för företagets existens. Affärsidén bör beskrivas kortfattat och konkret, med fokus på vad företaget erbjuder, vilken målgrupp som företaget riktar sig mot, och hur det företaget erbjuder skiljer sig från konkurrenterna. 

Exempel på affärsidé från IKEA

Ta IKEA som exempel. Det började relativt blygsamt i Älmhult men är nu ett globalt fenomen. Deras affärsidé har sedan starten varit att erbjuda ett brett sortiment av väldesignade, funktionella och prisvärda möbler och heminredningsprodukter som kunden monterar själv. I och med att kunden monterar själv kan de hålla priserna nere och gör det enklare att frakta varorna. Försök beskriva din affärsidé på ett sätt som gör det tydligt varför ditt företags produkter eller tjänster har en unik plats på marknaden, och hur det kan bli lönsamt.

Analysera marknaden för din produkt

En affärsplan bör innehålla en marknadsanalys som kartlägger marknaden för produkten eller tjänsten. För att genomföra en effektiv marknadsanalys med information om inklusive målgrupp, konkurrenter och marknadstrender kan man samla in data genom kundundersökningar, studera konkurrenternas erbjudanden och analysera branschrapporter.

Exempel på marknadsanalys av Nike

Ett exempel på hur marknadsanalys har använts för att öka ett varumärkes lönsamhet är hur Nike använde kunddata- och insikter för att rikta ett större fokus mot hur träningskläder allt oftare används utanför träningsaktiviteter, i det som på marknadsföringsspråk kallas ”athleisure”. Genom att luta sig mot denna trend lyckades de nå en större målgrupp med sina kläder och skapa ett större produktutbud.  

Vilka mål har företaget?

En affärsplan ska tydligt definiera företagets mål, både på kort och lång sikt, för att ge riktning och fokus åt verksamheten. SMART-modellen är en modell som ofta används för att tydliggöra hur uppsättningen av mål bör se ut. Förkortningen är engelsk och står för Specific (specifika), Measurable (mätbara), Achievable (uppnåeliga), Realistic (realistiska) och Time-bound (tidsbundna). Ofta presenteras mål som de konkreta resultat som företaget strävar efter att uppnå, exempelvis i form av marknadsandelar, intäkter, produktsläpp eller kundnöjdhet.

Genom att fortsätta titta på Nike kan vi se hur SMART-modellen kunde appliceras på deras mål att öka sin marknadsandel inom digital fitness med hjälp av fitnessappen Nike Training Club:

  • S - Specifika

    Nike satte ett konkret mål att öka antalet användare av Nike Training Club-appen med 50% under ett år.

  • M - Mätbara

    Företaget använde nedladdnings- och aktiveringsdata från appen för att följa resultaten och se till att de var på väg att nå sitt mål.

  • A - Uppnåeliga

    Målet kunde uppnås med tanke på appens nuvarande tillväxttakt och Nikes marknadsföringskapacitet, inte minst tack vare deras investering i digital annonsering och partnerskap med fitnessinfluencers.

  • R - Realistiska

    Att öka användartillväxten för appen var realistiskt för Nike tack vare deras bredare strategi att dominera den digitala fitnessmarknaden och stärka varumärkets engagemang bland kunderna.

  • T - Tidsbundna

    Nike satte en deadline på ett år för att nå detta mål, vilket gav en tydlig tidsram för genomförandet och uppföljning.

Förklara strategin för att uppnå målen

När målen är tydligt definierade behövs en strategi för att uppnå dessa mål. I affärsplanen bör det finnas en strategi för marknadsföring, försäljning, produktutveckling och operativa planer som är anpassade till företagets unika styrkor och marknadsförutsättningar. Med hjälp av en enhetlig strategi kan företaget arbeta i samklang för att uppnå sina mål.

Det bör finnas en strategi för följande delar i verksamheten:

  • Marknadsföring
  • Hantering av konkurrens
  • Målgrupp
  • Produkt- eller tjänsteutbud
  • Prissättning
  • Försäljning
  • Distribution och logistik
  • Teknik och IT
  • Kundtjänst och support
  • Personal
  • Finansiering
  • Riskhantering

Skapa en budget 

En affärsplan ska innehålla en noggrant utformad budget som visar företagets förväntade intäkter, kostnader och kassaflöde. Budgeten bör omfatta både startkostnader och löpande utgifter, samt prognoser för intäkter över tid, för att ge en realistisk bild av företagets finansiella behov och möjligheter. 

Syftet med en realistisk budget är att ge både företaget och potentiella investerare möjligheten att se hur en realistisk väg till lönsamhet ska uppnås. Det är viktigt att basera budgeten på realistiska intäkts- och kostnadsprognoser. Detta kan vara svårt att göra som nystartat företag, vilket är varför det är viktigt att göra sin research ordentligt på konkurrenter och liknande produkter på marknaden, samt luta sig mot gedigna kundundersökningar. 

Varför en affärsplan är viktig

Som nystartat företag är det viktigt att ha en affärsplan av flera anledningar. Som vi har varit inne på ger affärsplanen riktning och struktur, samt skapar en realistisk bild av vart företaget är på väg. Affärsplanen hjälper dig att tänka långsiktigt, och inte enbart försöka uppnå kortsiktiga mål, som ett bra kvartal eller ett produktsläpp. Allt detta är högst relevant när företaget ska ansöka om ett företagslån.

Långivaren vill se en plan

Långivare vill se att ditt företag har en genomtänkt plan för hur pengarna kommer att användas och hur företaget planerar att generera tillräckligt med intäkter för att återbetala lånet. En välskriven affärsplan visar också att företagaren har en god förståelse för marknaden och risker. Vad händer exempelvis om det uppstår ett problem med företagets produkter eller tjänster kort efter lansering?

I en väl avvägd affärsplan finns det en sektion för potentiella risker och hur företaget hanterar dem. Med en transparent och tydlig affärsplan ökar långivarens förtroende för ditt företag, och därmed chansen att få lånet beviljat.

Sammanfattning

På den här sidan har du kunnat läsa om vad en affärsplan bör innehålla och varför den är så viktig. Som nystartat företag står man inför många utmaningar, och det bästa man kan göra är därför att se till att man är så förberedd som möjligt, inte minst när man söker finansiering. Detta är det viktigaste du kan ta med dig från den här artikeln:

  • Gör en affärsplan och följ gärna SMART-modellen för att sätta upp mål.
  • Se vad konkurrenterna gör bra och mindre bra, och lär dig av dem.
  • Öka företags trovärdighet genom att ha en transparent affärsplan som beaktar risker.
Gustav Ternander

Gustav Ternander

Senast uppdaterad 9/3/2024

Gustav Ternander är sedan hösten 2021 skribent här på Kreditium.se Han har en examen inom ekonomi och har tidigare jobbat på såväl små som stora banker i Sverige. Gustav har stor kunskap om konsumentkrediter och skriver utifrån detta djupgående artiklar om allt som berör lån här på Kreditium.se.

Källor

Registrera dig för vårt nyhetsbrev

Få tips, erbjudanden och mycket mer direkt på mailen.

Genom att registrera dig accepterar du vår integritetspolicy.