Så här tar du bort en kreditupplysning

Att ha väldigt många kreditupplysningar inom ett kort tidsintervall kan vara förödande för din kreditvärdighet och därmed försvåra för dig att till exempel få ett lån. Tagna kreditupplysningar eller förfrågningar som det också kallas syns i din kreditupplysning i 12 månader från det datum de tagits, sedan försvinner de automatiskt. Generellt så går det inte att ta bort information om en tagen kreditupplysning tidigare än detta. Ett undantag är dock om det inte fanns giltiga skäl till att upplysningen togs. Här går vi igenom när det går att få bort en upplysning och hur du ska gå till väga.

När kan en kreditupplysning tas bort?

För att någon ska ha rätt att ta en kreditupplysning på en privatperson krävs enligt kreditupplysningslagen att den som vill ta upplysningen har ett legitimt skäl till att göra det. Det vanligaste skälet är att du ska ingå någon form av ekonomiskt avtal med den som tar upplysningen; till exempel om du ska ta ett lån, betala en vara eller tjänst genom delbetalning eller teckna ett abonnemang där du betalar i efterskott. Ett annat giltigt skäl för någon att ta en kreditupplysning på dig kan vara att du är försenad med en betalning av en faktura och den är på väg att skickas till inkasso.

Det kan hända att ett företag råkar göra en upplysning på dig av misstag. Till exempel på grund av att en betalning du gjort missats och du felaktigt registrerats som försenad eller kanske på grund av att du blandades ihop med en annan person med ett liknande namn. Om detta händer har du rätt att få kreditupplysningen borttagen. 

Omfrågekopia – så vet du att en kreditupplysning gjorts

Enligt kreditupplysningslagen måste du som privatperson få information ifall någon tar en kreditupplysning på dig. Upplysningscentralen AB och de andra kreditupplysningsbolagen löser detta genom att en så kallad upplysningskopia eller omfrågekopia skickas till dig med posten eller via Kivra. På denna kopia framgår både vilket företag som gjort upplysningen (alltså huruvida det är uc, Bisnode eller någon annan) samt vilket företag som beställt upplysningen (till exempel en bank).

Om en felaktig upplysning tagits

För att ta bort förfrågningar från uc eller något annat bolag som gör kreditupplysningar kan du vända dig direkt till kreditupplysningsbolaget. De är då skyldiga att utreda om det finns giltiga skäl till att upplysningen tagits och vad som annars kan ha hänt. Om du fått hem en omfrågekopia och inte förstår varför en kreditupplysning gjorts kan du också kontakta det företag som beställt upplysningen direkt. De kan då kontakta kreditupplysningsföretaget och ta bort upplysningen om den gjorts på fel grunder.

Så här hanterar kreditupplysningar felaktiga slagningar

  • Upplysningscentralen AB - Har någon gjort en kreditupplysning utan legitima skäl via uc uppmanas du att kontakta deras kundservice på telefonnummer 08-670 90 00. Kundservice har öppet måndag till fredag 09:00-16:00. Du kan också skicka ett mail till utredningen@uc.se.
  • D&B (före detta Bisnode) - Om någon gjort en kreditupplysning via D&B på dig trots att det inte funnits skäl att göra det ska du kontakta D&B via mail till kredit.se@bisnode.com eller via telefon på 08–51 90 1360. De kommer då att kontakta beställaren av upplysningen och utreda om det fanns legitima skäl eller inte. Beroende på vad utredningen visar kan upplysningen komma att tas bort.
  • Creditsafe - Creditsafe uppger att de inte lagrar information om kreditupplysningar och att antalet förfrågningar inte påverkar deras kreditbetyg. Därmed har en felaktig upplysning ingen betydelse. Creditsafe har inte heller någon information om hur man går tillväga om en upplysning gjorts på fel grunder. Enligt kreditupplysningslagen måste de dock utreda och ta bort en sådan upplysning och du kan därför kontakta deras kundservice och begära detta.

Om du blivit utsatt för ett bedrägeri

Tyvärr blir bedrägerier allt vanligare. En variant som ofta förekommer är att bedragaren söker lån eller beställer produkter på avbetalning i någon annans namn. Om du råkar ut för detta kommer en massa kreditupplysningar tas på dig trots att du inte själv är den som ansöker om lån. Du måste då direkt polisanmäla samt kontakta banken och spärra ditt BankID. Du kan sedan vända dig till kreditupplysningsbolaget med polisanmälan och be dem ta bort de kreditupplysningar som tagits på dig och är kopplade till bedrägeriet. Du bör också spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen.

Vanliga frågor och svar

Ja. Om ett företag råkar ta en kreditupplysning på fel person eller av fel skäl kan det kontakta kreditupplysningsföretaget och be att den tas bort.

En kreditupplysning kan tas bort om det saknas giltiga skäl för att den tagits. Den kan också tas bort om du utsatts för ett bedrägeri där någon till exempel ansökt om ett lån i ditt namn.

Om du anser att en kreditupplysning tagits på dig på felaktiga grunder kan du dock kontakta kreditupplysningsbolaget och be dem utreda om det fanns skäl att ta upplysningen. Finns inga giltiga skäl tas den bort.

Förfrågningar från uc och andra kreditupplysningsföretag försvinner efter 12 månader.

I en kreditupplysning framkommer information om bland annat din inkomst, civilstatus, aktiva lån, eventuella skuldärenden och mycket mer. Du kan lära dig mer om kreditupplysningar här.

Registrera dig för vårt nyhetsbrev

Få tips, erbjudanden och mycket mer direkt på mailen.

Genom att registrera dig accepterar du vår integritetspolicy.