Wallester business är ett gratis debetkort för företag. Kortet och den tillhörande appen har en rad smarta funktioner som förenklar vardagen för såväl anställda som företagsledning.
För att vara ett företagskort som är helt gratis erbjuder Wallester verkligen en omfattande lösning för att förenkla administrationen av utlägg och inköp till företaget. Dessutom ingår hela 300 kort! Den som letar efter mer traditionella kortförmåner som bonus, rabatter eller försäkringar måste dock uppgradera till ett platinum-abonnemang.
Wallesters app kan integreras med de flesta bokföringsprogram vilket innebär betydligt mindre arbete för företagets administratörer. Glöm pärmar med kvitton och utlägg som måste betalas manuellt. Med Wallesters kort slipper de anställda både lägga ut pengar och krångla med utläggrapportering. Kvitton och fakturor kan enkelt laddas upp eller fotas i appen och därmed skickas direkt in i bokföringsprogrammet. Och eftersom Skatteverket inte längre kräver fysiska kvitton är processen klar där.
Att ge anställda företagskort kan verka riskabelt – tänk om någon missbrukar kortet? Med Wallesters app har dock företagets ledning full koll på kostnaderna och kan se sammanställningar över hur mycket som spenderats av olika personer och på olika kategorier. Det går dessutom att ställa in individuella beloppsgränser som begränsar hur mycket som kan spenderas med ett specifikt kort, både per dag, per månad och totalt sett.
För den som letar efter ett mer exklusivt kort finns möjligheten att uppgradera till Wallester Platinum. Detta innebär dock ett ganska stort steg upp från gratisabonnemanget och kostar hela 999 euro (drygt 11 000 kr) i månaden. I det ingår premium-förmåner som lounge-tillgång via LoungeKey, speciellt anpassade rabatter och hotellerbjudanden samt en personlig account manager. Du får också tillgång till fler rapport och analysfunktioner i appen.
En nackdel med Wallester och andra kort som ägs av utländska bolag (Wallester är registrerat i Estland) är att ansökningsprocessen är lite krångligare jämfört med svenska kort. Efter att ha fyllt i det digitala ansökningsformuläret måste du ladda upp dokument som styrker företagets existens, som registreringsbevis. Du måste också ladda upp bilder på identitetshandlingar för företagets ägare och styrelse eftersom bankID inte kan användas. När detta är gjort tar det upp till 48 timmar för Wallester att granska informationen.
När ansökan väl är godkänd kan du börja använda de virtuella korten så fort du satt in pengar på kontot. Detta görs enkelt via en vanlig banköverföring och tar upp till en bankdag. Du kan också sätta in pengar direkt med ett annat bankkort. För detta tas dock en avgift på 1,2 procent ut. De fysiska korten måste beställas i appen och tar ett par dagar för att levereras. En leveransavgift på 5 euro tillkommer också.
Wallesters gratisabonnemang är verkligen prisvärt. Motsvarande funktioner för utläggshantering och bokföring kostar extra hos många andra kortutgivare. Vi gillar också att det går att få hela 300 kort med gratisabonnemanget utan att betala mer än en leveransavgift. Visst saknar vi förmåner som reseförsäkring och bonus men vi tycker inte riktigt att det är rimligt att kräva det av ett gratis debetkort. Det går visserligen att få fler förmåner genom att uppgradera till Platinum men vi tycker inte att det som erbjuds där är värt den väldigt höga månadsavgiften.